Özellikle sigorta şirketlerinin yüksek bedeli tazminat ödemeleri nedeniyle zor duruma düştüğü belirtiliyor. Yeni sistemle birlikte bedeni tazminatlar için yeni bir yapı oluşturulması planlanıyor. Peki, bu yeni sistem nasıl işleyecek ve Trafik sigortası fiyatları düşecek mi? İşte tüm detaylar…
YENİ DÜZENLEME HAKKINDA
Son dönemde, sigorta şirketlerinin trafik sigortaları üzerinden ciddi zararlara uğradığı kamuoyunda sıkça dile getiriliyordu. Olası kazalarda ödenen bedeni tazminatlar, sigorta şirketlerini zor durumda bırakıyor. Yeni sistemde, bedeni tazminatların hasar havuzundan karşılanması öngörülüyor. Bu değişiklikle, trafik sigortası primlerinin bir kısmı bedeni hasar ödemeleri için ayrılacak.
SIGORTA ŞİRKETLERİNİN ZARARLARI
Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı, sigorta şirketlerinin 2024 yılının ilk altı ayında 10 milyar TL zarara uğradığını ve bu zararın yıl sonuna kadar 20 milyar TL’ye ulaşmasının beklendiğini açıkladı. Yabancı sigorta şirketlerinin de Türkiye’den çıkma kararı aldığına dikkat çeken Bağcı, primlerin sürekli artış göstermesi nedeniyle sigorta şirketlerinin trafik sigortası tarifesinin serbest bırakılmasını talep ettiğini belirtti.
YENİ SİSTEMİN UYGULANMASI
Bedeni zararlar için oluşturulacak havuzda, sakatlık ve ölüm gibi durumlar için tazminatların devlet tarafından karşılanması planlanıyor. 2025’in ikinci çeyreğinde hayata geçirilmesi düşünülen bu uygulama, sigorta şirketlerinin üzerindeki mali yükü hafifletecek.
MAHKEMELERDEKİ DAVALARIN ARTISI
Tüketici Konfederasyonu Başkanı, sigorta şirketlerinin ilk altı ayda oluşan zararlarının 4.5 milyar TL’sinin bedeni zararlardan kaynaklandığını vurguladı. Ayrıca, mahkemelerdeki tazminat davalarının uzun sürmesi nedeniyle ödenen tazminatların 2.5-3 katına kadar çıkabildiği belirtiliyor. Yeni düzenlemeyle birlikte, hasar takip şirketleriyle ilgili sorunların azaltılması ve devletin bu süreçte muhatap olması hedefleniyor.
YENİ SİSTEMİN BEKLENEN ETKİLERİ
Yeni sistemin uygulanmasıyla birlikte, trafik sigortası primlerinin düşmesi bekleniyor. Hasar takip şirketlerinin tazminatları yüksek tutarak dava açma süreçlerini uzatmasının önüne geçilmesi planlanıyor. Bu durum, hem mahkeme süreçlerini kısaltacak hem de sahte ve şişirilmiş hasar taleplerinin önüne geçilecektir.
ÖRNEK HESAPLAMALAR
Örneğin, 10 bin TL tutarındaki bir trafik sigortasının içinde bedeni zararlar için ayrılan miktarın yüzde 50’si (5 bin TL) olduğu varsayılırsa, bu miktarın bir kısmı havuza devredilecek. SEDDK, sigorta şirketine ayrılan miktarın yüzde 50'sini veya yüzde 80'ini havuza devretmesini isteyebilir. Bu da, sigorta şirketlerinin ölüm ve sakatlıkla ilgili tazminatları ödemekten kurtulmasını sağlayacaktır.
milliyet
milliyet