Samsun Valiliği’nce Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a sunulan ‘Samsun Yerli ve Milli Otomobil Üretimi’ raporunun ayrıntıları belli oldu. OKA tarafından hazırlanan raporda, Samsun'da milli otomobilin yapılacağı yer olarak iki alternatif gösterildi. Bu alanların ilki Havza OSB, ikincisi ise Tekkeköy'deki tersane alanı
Samsun Valiliği’nce Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a sunulan ‘Samsun Yerli ve Milli Otomobil Üretimi’ raporunun ayrıntıları belli oldu. Samsun'da milli otomobilin üretilebileceği iki alternatifli yer önerisinin yer aldığı raporda, kentin bu otomobilin üretimine neden elverişli olduğuna yönelik altyapı, ulaşım, otomotiv sanayi, sektör ve teşvik avantajları ayrıntılı olarak yer aldı. SAMSUN KARADENİZ'İN METROPOLÜ Samsun Valisi Osman Kaymak imzasıyla Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan ‘Yerli ve Milli Otomobil Üretimi’ raporuna, Gazete Gerçek ulaştı. Raporun giriş bölümünde Samsun'un, ulaşım, enerji altyapısı ve kuzeyin büyük pazarlarına yakınlığı ile Karadeniz Bölgesi’nin en güçlü sanayi ve ticaret şehri olduğuna işaret edilerek, "1.3 milyona yaklaşan nüfusuyla, Karadeniz’in tek metropolüdür. Ulusal ve uluslararası karayolu bağlantıları, üç ticaret limanı, uluslar arası havaalanı ve demiryolu gibi tüm ulaşım imkanlarının varlığının sağladığı avantajların yanında Samsun, gelişmiş altyapısı, yatırım alanları ve kalifiye işgücü potansiyeli ile bölgenin en önemli yatırım merkezidir. Dünyada ve ülkemizde önde gelen yerli ve yabancı pek çok yatırımcı şirket, iş aktivitelerine ve kurumsal ihtiyaçlarına cevap verecek yatırım yeri faktörlerinin tümüne Samsun’da ulaşabilmektedir" vurgusu yapıldı. FABRİKA İÇİN İLK ALTERNATİF HAVZA OSB Raporda, Samsun'da milli otomobilin yapılacağı fabrikanın kurulabileceği iki alternatif sunuldu. Fabrika yeri olarak önerilen ilk alternatif; Havza Organize Sanayi Bölgesi oldu. Havza OSB'de toplam yatırım alanının yaklaşık 10 bin 500 dönüm olduğuna işaret edilerek, "Havza OSB, onaylanmış, tapusu alınmış, 965 dönüm büyüklüğündeki arazisini ücretsiz tahsis etmeye hazırdır. OSB genişleme alanı, 7000 mera, 1500 dönüm şahıs arazisi ve 1000 dönüm ormanlık araziden oluşmaktadır. Tahsis amacı değişikliği ve kamulaştırma işlemleri gerçekleştirildiği takdirde elde edilecek bu alanın, yerli ve millî otomobil üretimi için tüm uygunluk kriterlerini taşıdığı değerlendirilmektedir" denildi. İKİNCİ ALTERNATİF TERSANE ALANI Raporda yerli otomobil fabrikasının kurulacağı ikinci alternatif olarak Tekkeköy Gelemen'deki 'tersane alanı' gösterildi. Bu bölgede ise toplam yatırım alanının yaklaşık 3 bin 500 dönüm olduğuna işaret edilirken, "Bu alanın 800 dönümü tersane alanı, yaklaşık 250 dönümü orman ve kalan alan ise 29 yıllığına Aksa Tarım işletmesine tahsis edilmiş durumdadır. Tersane alanı içerisinde 140 dönümlük arazi ise Atilla Makina İnşaat Ltd. Şti. firmasına tahsis edilmiş, firma bu alanda faaliyetlerini sürdürmektedir. Söz konusu işletmeler ve ilgili kurumlar ile görüşülerek, tahsis amacı değişikliği yapıldığı takdirde elde edilecek bu alanın, yerli ve millî otomobil üretimi için tüm uygunluk kriterlerini taşıdığı değerlendirilmektedir" vurgusu yapıldı. Raporda ayrıca Tekkeköy'deki tersane alanında 1827 metre uzunluğunda ana mendirek, 400 metre uzunluğunda rıhtım bulunduğu, rıhtımıng enişliğinin ise 45 metre olduğu, 10 metre draft ve 200 metre tali mendirek bulunduğuna işaret edildi. SAMSUN ENERJİ ÜSSÜ Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan raporda ayrıca, kentin altyapı olanaklarının da bu fabrikanın Samsun'da kurulmasına olanak sağladığı dile getirildi. Samsun'un, bölgenin enerji sektöründeki konumuyla bir enerji üssü haline geldiği, zengin enerji kaynaklarına yakınlığı ve uluslararası ticari ilişkileriyle çoklu enerji merkezi olduğuna işaret edilirken, Rusya’dan alınan doğalgazın da, Karadeniz’in altından Mavi Akım boru hattıyla Samsun’a, Samsun’dan tüm Türkiye’ye ulaştığı kaydedildi. Samsun'da ayrıca çok sayıda hidroelektrik santrali ve Terme İlçe’sindedoğalgaz Kombine Çevrim Santrali bulunduğu hatırlatıldı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan 'Yerli Otomobil Üretimi Raporu'nda dile getirilen ve Samsun’un diğer avantajları ise şöyle sıralandı:
BİLGİ VE TEKNOLOJİ: Samsun Teknoloji Geliştirme Bölgesi, 2010 yılında üniversite-kamu-özel sektör-sivil toplum örgütlerinin ortaklığı ile kurulmuştur. YÜZDE 86 doluluk ve 35 şirket ile faaliyetini sürdürmektedir. İlde kamu üniversitesanayi arasındaki işbirliğini geliştirmeye yönelik çalışmalar KÜSİ komitesi tarafından yürütülürken, Ondokuz Mayıs Üniversitesi bünyesinde kurulan Teknoloji Transfer Ofisi de çalışmalara destek vermektedir.
SAMSUN LOJİSTİK MERKEZİ: 680 bin metrekare alana kurulacak Türkiye’nin en büyük bütçeli AB Rekabetçi Sektörler Projesi olan Samsun Lojistik Merkezi’nin 2018 yılında faaliyetlerine başlaması planlanmaktadır. Tesiste, depolar, sosyal tesis ve idari binalar, nakliye komisyoncuları için ofisler, yangın istasyonu, servis istasyonları, akaryakıt istasyonu, kantar üniteleri, güvenlik binaları, konteyner park alanı, TIR ve Kamyon park alanları, binek otopark alanları, demiryolu istasyonu ve gümrük hizmet ofi sleri yer alacaktır. Tesis, lokasyon olarak Samsun Limanı, Toros Limanı, Yeşilyurt Limanı, Çarşamba Havalimanı, Samsun-Ordu Karayolu, Anadolu-Karadeniz Demiryolu’nun kesiştiği noktada yer almaktadır. Bu anlamda, Doğu Avrupa, Türkiye, Karadeniz ülkeleri, Ortadoğu ve Orta Asya’ya hizmet verecek entegre bir merkez olacaktır. METAL METROLOJİ KALİBRASYON LABORATUVARI: Türkiye’nin 3. büyük laboratuvarı Samsun’da 4.600 m2 alanda kurulmuştur. Metal, makine ve elektrik sektöründe yer alan tüm imalatçı ve ihracatçı fi rmaların ihtiyaç duyduğu analizler ile taksimetre ve elektrik sayaçlarının kalibrasyonu Samsun’da yapılabilecektir. KARAYOLU ULAŞIMI: Samsun, kombine ulaşımın tüm olanaklarından yararlanmaktadır. 4 ulaşım moduna sahip Türkiye’deki birkaç ilden biridir. Türkiye’nin Ortadoğu, Orta Asya ve Karadeniz ülkelerine açılan kapısı ve kuzey-güney ve doğu-batı akslarındaki yük koridorunun odağı konumundaSamsun, geniş yol ağı ile karayollarının kavşak noktasıdır. TREN YOLU ULAŞIMI: Samsun'da liman ve serbest bölge ile bağlantılı demiryolu hattı ile Gelemen Bölgesi’nde TCDD Lojistik Köyü yer almaktadır. Samsun-Rusya (Kavkaz) Limanı Demiryolu Feribot Hattı ve Demir İpekyolu Projeleri Orta Karadeniz Bölgesi’nden geçmektedir. Samsun-Kalın Demiryolu hattı projesi ile hız iki katına, yük taşıma kapasitesi de yaklaşık 1 milyar tona yükselecektir. Samsun-Ankara Yüksek Hızlı Tren Projesi devam etmektedir. DENİZYOLU ULAŞIMI: Uluslararası standartlarda 3 adet yük ve konteyner limanı (Samsunport, Toros Limanı, Yeşilyurt Limanı) yer almaktadır. HAVAYOLU ULAŞIMI: Samsun Çarşamba Havaalanı yıllık 2 milyon kapasiteye sahiptir. Farklı destinasyonlara yönelik direk uçuş çalışmaları sürmektedir. NİTELİKLİ VE UCUZ İŞ GÜCÜ: Şehrin geçmişten beri sahip olduğu sanayi altyapısı nedeniyle farklı sektörlerde yetişmiş eleman bulmak mümkündür. Nitelikli iş gücü yetiştirme ve mesleki eğitim kapsamında kamu kurumlarının projeleri sürekli olarak devam etmektedir. İş gücü maliyetlerinin Türkiye ortalamasının yüzde 5 altında olduğu ilde, 15 yaş üzeri olan 360 bin kişi en az lise ve dengi meslek okulu mezunudur. Samsun’da İŞKUR’a kayıtlı 45 bin işsiz bulunmaktadır. İşsiz sayısının 25 bini en az lise mezunudur. İlde ayrıca, otomotiv sektörü ile ilişki olan motor, elektrik elektronik vb. alanlarda eğitim veren 19 ortaöğretim düzeyinde okul yer almaktadır. OTOMOTİV SANAYİ ALTYAPISI: Dünya markaları olan ağır vasıtalara yönelik yedek parça üretimi halihazırda Samsun’da yapılmaktadır. Bunun yanı sıra otomotiv sektörünün ihtiyaç duyduğu metal, cam, tekstil, plastik ve elektrikli makineler gibi sanayi dallarında faaliyet gösteren pek çok işletme Samsun ve hinterlandında yer almaktadır. TEŞVİK SİSTEMİ: Samsun, teşvik sisteminde 3. bölge desteklerinden yararlanmaktadır. Samsun'da yapılan yatırım teşvik belgeli yatırım sayısı 2015 yılında 45, 2016 yılında 41 olmuştur. 2017 yılının ilk 9 aylık döneminde ise 75 yatırıma teşvik belgesi verilmiştir.
Gülsüm ATİK
Samsun Valiliği’nce Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a sunulan ‘Samsun Yerli ve Milli Otomobil Üretimi’ raporunun ayrıntıları belli oldu. Samsun'da milli otomobilin üretilebileceği iki alternatifli yer önerisinin yer aldığı raporda, kentin bu otomobilin üretimine neden elverişli olduğuna yönelik altyapı, ulaşım, otomotiv sanayi, sektör ve teşvik avantajları ayrıntılı olarak yer aldı. SAMSUN KARADENİZ'İN METROPOLÜ Samsun Valisi Osman Kaymak imzasıyla Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan ‘Yerli ve Milli Otomobil Üretimi’ raporuna, Gazete Gerçek ulaştı. Raporun giriş bölümünde Samsun'un, ulaşım, enerji altyapısı ve kuzeyin büyük pazarlarına yakınlığı ile Karadeniz Bölgesi’nin en güçlü sanayi ve ticaret şehri olduğuna işaret edilerek, "1.3 milyona yaklaşan nüfusuyla, Karadeniz’in tek metropolüdür. Ulusal ve uluslararası karayolu bağlantıları, üç ticaret limanı, uluslar arası havaalanı ve demiryolu gibi tüm ulaşım imkanlarının varlığının sağladığı avantajların yanında Samsun, gelişmiş altyapısı, yatırım alanları ve kalifiye işgücü potansiyeli ile bölgenin en önemli yatırım merkezidir. Dünyada ve ülkemizde önde gelen yerli ve yabancı pek çok yatırımcı şirket, iş aktivitelerine ve kurumsal ihtiyaçlarına cevap verecek yatırım yeri faktörlerinin tümüne Samsun’da ulaşabilmektedir" vurgusu yapıldı. FABRİKA İÇİN İLK ALTERNATİF HAVZA OSB Raporda, Samsun'da milli otomobilin yapılacağı fabrikanın kurulabileceği iki alternatif sunuldu. Fabrika yeri olarak önerilen ilk alternatif; Havza Organize Sanayi Bölgesi oldu. Havza OSB'de toplam yatırım alanının yaklaşık 10 bin 500 dönüm olduğuna işaret edilerek, "Havza OSB, onaylanmış, tapusu alınmış, 965 dönüm büyüklüğündeki arazisini ücretsiz tahsis etmeye hazırdır. OSB genişleme alanı, 7000 mera, 1500 dönüm şahıs arazisi ve 1000 dönüm ormanlık araziden oluşmaktadır. Tahsis amacı değişikliği ve kamulaştırma işlemleri gerçekleştirildiği takdirde elde edilecek bu alanın, yerli ve millî otomobil üretimi için tüm uygunluk kriterlerini taşıdığı değerlendirilmektedir" denildi. İKİNCİ ALTERNATİF TERSANE ALANI Raporda yerli otomobil fabrikasının kurulacağı ikinci alternatif olarak Tekkeköy Gelemen'deki 'tersane alanı' gösterildi. Bu bölgede ise toplam yatırım alanının yaklaşık 3 bin 500 dönüm olduğuna işaret edilirken, "Bu alanın 800 dönümü tersane alanı, yaklaşık 250 dönümü orman ve kalan alan ise 29 yıllığına Aksa Tarım işletmesine tahsis edilmiş durumdadır. Tersane alanı içerisinde 140 dönümlük arazi ise Atilla Makina İnşaat Ltd. Şti. firmasına tahsis edilmiş, firma bu alanda faaliyetlerini sürdürmektedir. Söz konusu işletmeler ve ilgili kurumlar ile görüşülerek, tahsis amacı değişikliği yapıldığı takdirde elde edilecek bu alanın, yerli ve millî otomobil üretimi için tüm uygunluk kriterlerini taşıdığı değerlendirilmektedir" vurgusu yapıldı. Raporda ayrıca Tekkeköy'deki tersane alanında 1827 metre uzunluğunda ana mendirek, 400 metre uzunluğunda rıhtım bulunduğu, rıhtımıng enişliğinin ise 45 metre olduğu, 10 metre draft ve 200 metre tali mendirek bulunduğuna işaret edildi. SAMSUN ENERJİ ÜSSÜ Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan raporda ayrıca, kentin altyapı olanaklarının da bu fabrikanın Samsun'da kurulmasına olanak sağladığı dile getirildi. Samsun'un, bölgenin enerji sektöründeki konumuyla bir enerji üssü haline geldiği, zengin enerji kaynaklarına yakınlığı ve uluslararası ticari ilişkileriyle çoklu enerji merkezi olduğuna işaret edilirken, Rusya’dan alınan doğalgazın da, Karadeniz’in altından Mavi Akım boru hattıyla Samsun’a, Samsun’dan tüm Türkiye’ye ulaştığı kaydedildi. Samsun'da ayrıca çok sayıda hidroelektrik santrali ve Terme İlçe’sindedoğalgaz Kombine Çevrim Santrali bulunduğu hatırlatıldı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'a sunulan 'Yerli Otomobil Üretimi Raporu'nda dile getirilen ve Samsun’un diğer avantajları ise şöyle sıralandı:
BİLGİ VE TEKNOLOJİ: Samsun Teknoloji Geliştirme Bölgesi, 2010 yılında üniversite-kamu-özel sektör-sivil toplum örgütlerinin ortaklığı ile kurulmuştur. YÜZDE 86 doluluk ve 35 şirket ile faaliyetini sürdürmektedir. İlde kamu üniversitesanayi arasındaki işbirliğini geliştirmeye yönelik çalışmalar KÜSİ komitesi tarafından yürütülürken, Ondokuz Mayıs Üniversitesi bünyesinde kurulan Teknoloji Transfer Ofisi de çalışmalara destek vermektedir.
SAMSUN LOJİSTİK MERKEZİ: 680 bin metrekare alana kurulacak Türkiye’nin en büyük bütçeli AB Rekabetçi Sektörler Projesi olan Samsun Lojistik Merkezi’nin 2018 yılında faaliyetlerine başlaması planlanmaktadır. Tesiste, depolar, sosyal tesis ve idari binalar, nakliye komisyoncuları için ofisler, yangın istasyonu, servis istasyonları, akaryakıt istasyonu, kantar üniteleri, güvenlik binaları, konteyner park alanı, TIR ve Kamyon park alanları, binek otopark alanları, demiryolu istasyonu ve gümrük hizmet ofi sleri yer alacaktır. Tesis, lokasyon olarak Samsun Limanı, Toros Limanı, Yeşilyurt Limanı, Çarşamba Havalimanı, Samsun-Ordu Karayolu, Anadolu-Karadeniz Demiryolu’nun kesiştiği noktada yer almaktadır. Bu anlamda, Doğu Avrupa, Türkiye, Karadeniz ülkeleri, Ortadoğu ve Orta Asya’ya hizmet verecek entegre bir merkez olacaktır. METAL METROLOJİ KALİBRASYON LABORATUVARI: Türkiye’nin 3. büyük laboratuvarı Samsun’da 4.600 m2 alanda kurulmuştur. Metal, makine ve elektrik sektöründe yer alan tüm imalatçı ve ihracatçı fi rmaların ihtiyaç duyduğu analizler ile taksimetre ve elektrik sayaçlarının kalibrasyonu Samsun’da yapılabilecektir. KARAYOLU ULAŞIMI: Samsun, kombine ulaşımın tüm olanaklarından yararlanmaktadır. 4 ulaşım moduna sahip Türkiye’deki birkaç ilden biridir. Türkiye’nin Ortadoğu, Orta Asya ve Karadeniz ülkelerine açılan kapısı ve kuzey-güney ve doğu-batı akslarındaki yük koridorunun odağı konumundaSamsun, geniş yol ağı ile karayollarının kavşak noktasıdır. TREN YOLU ULAŞIMI: Samsun'da liman ve serbest bölge ile bağlantılı demiryolu hattı ile Gelemen Bölgesi’nde TCDD Lojistik Köyü yer almaktadır. Samsun-Rusya (Kavkaz) Limanı Demiryolu Feribot Hattı ve Demir İpekyolu Projeleri Orta Karadeniz Bölgesi’nden geçmektedir. Samsun-Kalın Demiryolu hattı projesi ile hız iki katına, yük taşıma kapasitesi de yaklaşık 1 milyar tona yükselecektir. Samsun-Ankara Yüksek Hızlı Tren Projesi devam etmektedir. DENİZYOLU ULAŞIMI: Uluslararası standartlarda 3 adet yük ve konteyner limanı (Samsunport, Toros Limanı, Yeşilyurt Limanı) yer almaktadır. HAVAYOLU ULAŞIMI: Samsun Çarşamba Havaalanı yıllık 2 milyon kapasiteye sahiptir. Farklı destinasyonlara yönelik direk uçuş çalışmaları sürmektedir. NİTELİKLİ VE UCUZ İŞ GÜCÜ: Şehrin geçmişten beri sahip olduğu sanayi altyapısı nedeniyle farklı sektörlerde yetişmiş eleman bulmak mümkündür. Nitelikli iş gücü yetiştirme ve mesleki eğitim kapsamında kamu kurumlarının projeleri sürekli olarak devam etmektedir. İş gücü maliyetlerinin Türkiye ortalamasının yüzde 5 altında olduğu ilde, 15 yaş üzeri olan 360 bin kişi en az lise ve dengi meslek okulu mezunudur. Samsun’da İŞKUR’a kayıtlı 45 bin işsiz bulunmaktadır. İşsiz sayısının 25 bini en az lise mezunudur. İlde ayrıca, otomotiv sektörü ile ilişki olan motor, elektrik elektronik vb. alanlarda eğitim veren 19 ortaöğretim düzeyinde okul yer almaktadır. OTOMOTİV SANAYİ ALTYAPISI: Dünya markaları olan ağır vasıtalara yönelik yedek parça üretimi halihazırda Samsun’da yapılmaktadır. Bunun yanı sıra otomotiv sektörünün ihtiyaç duyduğu metal, cam, tekstil, plastik ve elektrikli makineler gibi sanayi dallarında faaliyet gösteren pek çok işletme Samsun ve hinterlandında yer almaktadır. TEŞVİK SİSTEMİ: Samsun, teşvik sisteminde 3. bölge desteklerinden yararlanmaktadır. Samsun'da yapılan yatırım teşvik belgeli yatırım sayısı 2015 yılında 45, 2016 yılında 41 olmuştur. 2017 yılının ilk 9 aylık döneminde ise 75 yatırıma teşvik belgesi verilmiştir.
Gülsüm ATİK