MERT IRMAĞI'NI KURTARIN


Canik Dağları'nın yükseklerinden doğup, Samsun merkezin doğusundan Karadeniz'e dökülür Mert Irmağı.

Uzunluğu 67,8 kilometre.

Üzerinde 3'ü otoyol köprüsü, 1'i yaya köprüsü olmak üzere toplam dört köprü var.

Üçüncü otoyol köprü inşaatının temeli, kısa zamanda atıldı ve 2. Bulvar Mert Köprüsü inşası tamamlanarak hizmete açıldı. Böylece hastane, site ve merkez ilçelere ve de mahallelere geçişin, daha kolay ve güvenli olması sağlandı.

Bu ırmağın 1. köprüsü ise, Karadeniz sahil şeridinde Samsun-Ordu karayolu üzerinde.

Geçmişte Mert Irmağı'ndan balık avlanılırdı. Ancak ırmağın zamanla kanalizasyon, katı ve sıvı atıklarla kirletilmesi sonucu, bırakın balık avlamayı, kokudan ve pislikten yanından bile geçemiyorsunuz.

Halbuki ırmağın çevresinde turistlerin ve halkın ilgisini çekecek güzel projelerin uygulanabileceği bir doğa zenginliği Mert Irmağı.

İlkadım Belediyesi'ydi sanırım bir kaç yıl önce buraya 3 km'lik bir yürüyüş yolu yaptı.

Ancak ırmak, şehir merkezinin ortasından akıyor ama pislik içinde.

Yıllar önce Eskişehir'deki Porsuk Irmağı da aynı durumdaydı. Belediye yönetimi ırmakta yaptığı rehabilitasyon ve temizlik çalışmalarının yanı sıra çevre ve peyzaj düzenlemeleriyle burayı adeta bir doğa harikası yer haline getirdi.

Aslında Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Demir de Mert Irmağı ile ilgili projesini seçimlerden önce açıklamıştı. Ancak aradan geçen süreçte halen bir adım atılabilmiş değil.

Porsuk Irmağı'ndaki güzellik, istenirse Mert Irmağı'na da uygulanabilir.

Yurt dışında özellikle Avrupa'da irili ufaklı kentlerde, hatta köylerde bile kentin, kasabanın içinden geçen ırmaklar var.

Bu ırmakların iki yakasında halkın kullanımına sunulmuş yürüyüş yolları, yeşil alanlar ve dinlenme üniteleri, çiçekler, çok güzel peyzaj alanları oluşturulmuş durumda.

Böyle bir güzelliği Samsun'a kazandırmak çok mu zor?

Şehrin ortasından ırmak akıyor.

Değerini bilmiyoruz. Değerlendiremiyoruz.

Sadece belediyelerde değil elbette sorumluluk; biraz da kendimizi sorgulamalıyız. Üzerinden yüzlerce insanın geçtiği bir köprü, ama ırmağın durumu kimseyi rahatsız etmiyor.

Oysa toplumsal bir tepki verilse, bu yöndeki talepler ısrarla dile getirilse, bu sorun çözülür diye düşünüyorum. Böylece zaten ırmağın rehabilitasyonu konusunda projesi bulunan Büyükşehir Belediyesi de, öncelikleri arasına Mert Irmağı'nı da alır kanaatindeyim.

***

100. YILA ARMAĞAN

2023 yılında;

Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılını kutlayacağız.

Şunun şurasında sadece 2 yıl kaldı.

Böylesine önemli bir yıldönümünde, kurtuluşa ve cumhuriyete giden yolun kilometre taşı olan Samsun olarak, gelecek nesillere de miras bırakabileceğimiz bir projeyi hayata geçirebiliriz diye düşünüyorum.

Örneğin bir anıt projesi fena olmaz mı?

Kiminiz zaten Samsun'da Atatürk Anıtı var diyebilirsiniz. Ancak Cumhuriyet'in 100. yılına armağan edilebilecek ve '19 Mayıs ve Atatürk' şehri imajını daha da güçlendirebilecek, devasa bir anıt yapamaz mıyız?

Bunun için gözüme kestirdiğim yer ise; Toptepe.

Toptepe ya da eski radarın bulunduğu yerin park haline getirilerek, yarışma ile projelendirilmesiyle,  Atatürk ve 19 Mayıs temalı devasa  bir heykel, Atatürk şehri Samsun'a yakışmaz mı?

Samsun Valiliği, böyle bir projenin önderliğini yapabilir diye düşünüyorum.

Anıtlar bulunduğu yörenin kültürünü ve insanlarını, yüzyılların ötesine taşır.

Samsun'u ve 19 Mayıs gururunu yüzyılların ötesine taşımaya var mısınız?