Samsun haber - Samsun'da Sheraton Otel'in deniz tarafına yapılacak olan Kruvaziyer Gemi Limanı projesi ile ilgili Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı askı sürecini başlatırken, Mimarlar Odası ise söz konusu projeye bakanlığa başvurarak itirazda bulundu.
OTELİ KURTARMAK İÇİN YAPILIYOR
Mahkeme kararları ile ruhsatları iptal edilen ve fiziki olarak şuan kaçak bir işletme olduğu sık sık gündeme gelen Sheraton Otel'in yanına planlanan Kruvaziyer Gemi Limanı projesinin, oteli kurtarmak için yapıldığı iddia edilmişti. Mimarlar Odası Samsun Şubesi ise bakanlığın proje ile ilgili başlattığı 30 günlük askı süreci sonrası, plan değişikliğinde kamu yararı olmadığını gerekçe sunarak projeye itiraz etti.
KAMU YARARI TAŞIMIYOR
Mimarlar Odası tarafından Kruvaziyer Gemi Limanı projesine yapılan itirazda, "Öncelikli olarak yapılan plan değişikliği kamu yararı taşımadığı gibi şehircilik ve planlama ilkelerine aykırıdır. Bununla birlikte kamu kaynakları heba edilmektedir" ifadelerine yer verilirken, söz konusu projenin kaçak ve ruhsatsız durumda olan Sheraton Oteli yasal hale getirme amacı taşıdığına vurgu yapıldı.
PROJE İÇİN BELİRLENEN NOKTA SIĞ
Kruvaziyer Gemi Limanı olarak belirlenen noktada deniz derinliğinin 3 metre olduğu kruvaziyer gemilerin yanaşabilmesi için 6-10 metre derinlik olması gerektiğinin de belirtildiği itiraz dilekçesinde, şu görüşlere yer verildi:
"Kruvaziyer liman planı, plan alanı içerisinde bulunan Oteli kurtarma projesidir. Zira plan alanı içerisinde yerleştirilen Kruvaziyer Liman Rıhtımı, plan olarak kalmanın ötesinde kullanılması mümkün olmayan bir alandır.Kruvaziyer liman rıhtımının planlandığı alan derinlik itibariyle kruvaziyer gemi su altı kesitine uygun değildir. Mevcut yerdeki su derinliği 3 metre civarındadır. Açıklama raporunda açıklandığı üzere her ne kadar tarama ile derinleştirilmesi düşünülse de rıhtımın bulunduğu alan Karayel rüzgarlarının etkisiyle oluşan aşırı dalgalanma ve Batı Park rıhtımının etkisiyle kısa zamanda kum ile dolması söz konusudur. Açık denizlerde tarama olmayacağı ve sonuç vermeyeceği bilimsel bir gerçekliktir. Zira alanın hemen yanındaki otelin Plajı ve Fener Plajı bu dalga hareketleriyle oluşmuştur. Kruvaziyer gemilerin su kesimleri büyüklüklerine göre 6 ila 12 metre olduğu dikkate alınmalıdır. Samsun liman içine giren Rusya'ya ait kuruvaziyer gemi su kesimi 6,5 metre olup, 9,5 metre su kesimindeki liman içi sanayi rıhtımına yanaşmaktadır. Daha fazla su kesimi olan daha büyük kuruvaziyer gemilerin girişleri için izin verilmemektedir. Bu durumda limanın dışında daha sığ bir noktaya kruvaziyer geminin yanaşma olanağı yoktur. Fırtınanın geldiği yöne üstelik de dalgaya açık konumda planlanan rıhtıma senenin büyük bölümünde gemi yanaşması mümkün değildir. Karadeniz yılın 8 ayında aşırı fırtınaları ile bilinen bir denizdir. Planlanan Rıhtım alanının koruyucu mendireği yoktur. Zira koruyucu mendirek olmadan geminin rıhtımda sabitlenmesi mümkün değildir. İtiraza konu olan alanın, kullanım amacının değiştirilmesinde bir zorunluluk bulunmadığı, plan ana kararlarını, sürekliliğini, bütünlüğünü, teknik ve sosyal donatı dengesini bozduğu gibi bilimsel, nesnel ve teknik gerekçelere dayanmadığı ve kamu yararı taşımadığı için tarafımızca itiraz edilmektedir"
Öte yandan Mimarlar Odası'nın bakanlığın itiraz başvurusunu kabul edip etmeme durumuna karşı, söz konusu Kruvaziyer Gemi Limanı projesine dava açacağı öğrenildi.
Haydar ÖZTÜRK

