Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tamamen Türk mühendisleri tarafından geliştirilen otomatik tren muayene istasyonlarını (OTMİ) yıl sonunda devreye almayı planladıklarını kaydetti.
TÜRK MÜHENDİSLERİN İMZASIYLA YERLİ VE MİLLİ TEKNOLOJİ Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ve TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (TÜBİTAK RUTE) tarafından geliştirilen yerli ve milli otomatik tren muayene istasyonlarının (OTMİ) demir yolu araçlarını mevcut sistemlere kıyasla daha ileri seviyede denetleyebileceğini söyledi. Bakan Uraloğlu, "Bu sistem sayesinde trenlerin tekerleklerinde oluşabilecek çatlaklar, kırıklar, fren hataları ve olağan dışı ısınmalar gibi kusurlar önceden tespit edilerek büyük kayıpların önüne geçilecek" dedi. TREN MUAYENESİNDE YENİ DÖNEM Daha önce insan eliyle yapılan demir yolu araçları yürüyen aksam, yük dengesi ve arıza kontrolleri, OTMİ ile tamamen elektronik sensörler ve akıllı yazılımlar kullanılarak trenler hareket halindeyken dahi gerçekleştirilebilecek. Bu sayede trenlerde meydana gelebilecek olası raydan çıkmalar ve kazaların önüne geçilmesi hedefleniyor. DIŞA BAĞIMLILIK AZALACAK, MALİYETLER DÜŞECEK OTMİ sistemlerinin, demir yollarında dijitalleşme ve akıllı sistemler alanında atılan önemli bir adım olduğunu belirten Uraloğlu, bu teknolojinin uluslararası standartlara uygun ve güvenli bir yolculuk sağlamaya katkı sunacağını ifade etti. Ayrıca, bu sistemle demir yollarında bakım ve onarımda dışa bağımlılığın önüne geçileceğini ve işletme maliyetlerinin düşeceğini vurguladı. RAYDAN ÇIKMALARIN ÖNÜNE GEÇİLECEK OTMİ Geliştirme Projesi'nin 2021 yılında TCDD ve TÜBİTAK RUTE arasında imzalanan bir protokol ile başlatıldığını belirten Uraloğlu, ilk olarak Tren Tanıma Pantograf Denetleme ve Tekerlek Apleti Tespit Sistemlerinin 2023 yılında devreye alındığını söyledi. Bu yıl sonuna kadar ise Fren Sabo, Fren Balata, Disk Asıntı ve Aks Rulman Sıcaklık Ölçüm Sistemlerinin devreye gireceği açıklandı. ULUSLARARASI STANDARTLARA UYGUN YENİ SİSTEM Uraloğlu, OTMİ ile toplanan verilerin akıllı algoritmalar, makine öğrenmesi ve görüntü işleme teknikleriyle analiz edileceğini ve bu sayede anomalilerin tespit edilebileceğini söyledi. Toplanan verilerin Ankara'da kurulacak izleme merkezinden takip edileceğini ve olası raydan çıkmaların önüne geçileceğini vurgulayan Bakan, sistemin Avrupa Birliği araştırma ve inovasyon projeleri içinde öncelikli projelerden biri olduğunu belirtti. ANLIK TAKİP VE YENİ İSTASYONLAR OTMİ ile demir yolları hatlarındaki trafiğin ve yüklerin anlık olarak takip edilebileceğini söyleyen Uraloğlu, bu sistemin kapasite ve güzergah yoğunluğuna göre Türkiye genelinde yaygınlaştırılacağını belirtti. Hatların yoğunluğu, taşınan yük cinsi ve kent içi-dışı hatlar dikkate alınarak yeni muayene istasyonlarının kurulması planlanıyor.
AA