Sevdamız Samsun Platformu'nun şu 10 yıldır gündemde olan ama 'yapıldı, yapılacak', '2023'te Samsun'da olacak' denilen 'hızlı tren'le ilgili açıklamalarını görünce, aklıma geldi siyasilerin tutulamayacağı daha en başından belli olan seçim vaatleri…
Daha önce de yazmıştım ama hatırladıkça yine de gülüyorum bazılarını…
Mesela; Süleyman Demirel'in 1991 seçimlerinde “Kim ne veriyorsa 5 lira fazlasını vereceğim”, Cem Uzan'ın 2002 seçimlerinde “Vallahi mazot 1 lira olacak” ve 1991-1995 yılları arasında kurulan DYP-SHP koalisyon hükümetinde ekonomi bakanı ve başbakan olarak görev alan Tansu Çiller'in “Herkese iki anahtar” ve “Her mahallede yüz trilyoner olacak” vaatlerini unutamamam.
İşte bizim bu 'hızlı tren' meselesi de bu komik vaatlere konu olacak bir hal aldı.
Hatırlayanlar bilir; AK Parti, 2018 yılında, “2023’te 25 bin kilometre demiryolu” vaat etmişti.
Mesela; Ankara-İstanbul Sürat Demiryolu, Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren ve Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren, Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu, Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren projeleri…
Sözde 2020’ye kadar açılacaktı.
Değil bir tanesi, hiçbir hat hizmete açılamadı.
Vaatler arasında 2023’e dek 18 kentin YHT’lerle birbirine bağlanacağı da vardı örneğin…
Bugün yalnızca İstanbul, Ankara, Eskişehir, Karaman ve Konya arasında YHT var.
2018’de 12 bin 740 kilometre uzunluğundaki demiryolu hattı, bugün itibarıyla yalnızca 13 bin 22 kilometre.
Başka bir deyişle iktidar 2018’den bugüne kadar geçen yaklaşık dört yılda 282 kilometre demiryolu yapabildi.
Yani; yıllık demiryolu ilerlemesi 100 kilometre civarında...
Durum böyle olunca 2023 hedefine ulaşamayacağını Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu geçen yıl kabul etti, “2023’te demiryolu ağını 16 bin 775 kilometreye çıkarmayı hedefledik” deyiverdi.
Böylece de AK Parti'nin 2023 hedefi yaklaşık 3’te bir oranında küçültülmüş oldu.
2023’te de 16 bin 775 kilometre olmayacağı anlaşılınca, bu kez de tüm vaatler '30 yıl' sonrasına yani 2053 yılına atıldı.
İşte Samsun'a yıllardır söylenen en büyük yalanlardan birisi olan 'hızlı tren'in bir türlü gelememesinin iç yüzü tam da budur!
Peki bu tren, '2053'te gelir mi?' derseniz. Hiç boşuna beklemeyin derim.
Neden mi?
Yılda ortalama 103 kilometre demiryolu yapan iktidar, bu hızla devam ederse 2053 hedefine, 151 yıl sonra ulaşabilir de ondan.
'Kara tren gecikir, belki hiç gelmez' diyor ya türküde…
Bizim tren hiç gelmeyecek olanı!