BAŞKAN DEMİR'İN ISRARI NEDEN?
Reklam
  • Reklam
GÜLSÜM ATİK

GÜLSÜM ATİK

BAŞKAN DEMİR'İN ISRARI NEDEN?

14 Nisan 2021 - 11:10

 

Samsun Büyükşehir Belediyesi'nin Atatürk Kültür Merkezi’nin (AKM) de bulunduğu Kültür Park'ta 1414,85 metre kare alanda İlkadım ilçesi terminal binası yapımı için ihaleye çıktığını geçen gün yazmıştım.

Dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz'ın temizlemek için bin bir uğraş verdiği bu alan 1999 yılında mezbelelik Bafra Garajı'nın kaldırılmasıyla, şehir merkezinde Samsunlunun nefes alabileceği bir alan haline getirilmişti.

Yeniden hatırlatalım, buradaki 1414,85 metrekarelik alanda ilçe terminal binası, 13 adet indirme peronu, 13 adet bindirme peronu, 3 adet hava alanı servis peronu, 3 adet bilet gişesi, 72 araçlık açık otopark, 12 araçlık taksi durağı yapılması planlanıyor.

İmar planında 'park' olarak düzenlenmiş bu alanın, 3621 Sayılı Kanun ve Yönetmenliği kapsamında belirlenen Kıyı Kenar Çizgisine göre, Kıyı Kenar Çizgisi ile deniz arasında kaldığını, Kıyı Kanunu ve Yönetmenliği'ne göre burada bir yapılaşmanın zaten mümkün olmadığını üstelik yine dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz tarafından yaptırılan Ulaşım Master Planı'nda da aykırı olduğunu daha önce yazmıştım.

Bütün bunlara rağmen Başkan Mustafa Demir, neden burada bir terminal binası yapmayı, minibüs yoğunluğunu bunca yıl aradan sonra neden tekrar şehir merkezine sokmayı istiyor?

Bu sorunun yanıtını alabilmek için pazartesi günü meclis toplantısındaydım. Önce Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri İlhan Bayram ile bu konuyu konuştuk, meclis toplantısı sonrasında da Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Demir ile.

Başkan Mustafa Demir'in açıklamaları özetle şöyle;

Mustafa Demir, ilk olarak buraya terminal binası yapılması konusundaki kararın araştırılmadan, düşünülmeden hemen alınmış bir karar olmadığının altını çiziyor.

Öncelediği iki konu var; bunlardan birincisi ilçelerden Samsun merkeze gelen ancak minibüslerin şehir merkezine girmemeleri nedeniyle gidecekleri yerlere varabilmek için en az iki vasıta değiştirmek zorunda kalan, hem maddi hem de zaman olarak sıkıntı yaşayan vatandaşlar.

Diğeri ise Saathane Meydanı'ndaki ticaretin eski Bafra Garajı günlerinde olduğu gibi yoğun bir işleyiş kazanması.

Evet, Başkan Demir'in, Kültür Park'a terminal yapma konusundaki gerekçeleri bunlar.

Büyükşehir Belediyesi personelinin yaklaşık 8 ay boyunca Atatürk Bulvarı'nda ve belirli noktalarda araç sayımı yaptığını ifade eden Mustafa Demir, ilçe minibüslerinin şehre girişlerinin kent trafiğine büyük bir yoğunluk getirmeyeceğini tespit ettiklerini de söylüyor.

Demir'e göre, minibüslerin şehir merkezine tekrar girmeleri, ilçelerden özel araçlarıyla gelen vatandaşların sayısını düşürecek, tam aksine şehre özel araç girişini azalarak trafikteki yoğunluğu düşürecek. 

Başkan Demir bu çerçevede, Ulaşım Master Planı'nı da tamamen değiştireceklerini, kentteki ulaşımın Akıllı Kent Yönetimi'ne bırakılmasına yönelik hazırlıkların da son aşamada olduğunu belirtiyor ve ekliyor: "Biz Samsunluyu ulaşımda başlarına bela olacak bir düzenlemenin içine sokmayız. Böyle bir şey mümkün değil."

Demir, minibüslerin şehir merkezine girişinin ulaşıma bir sıkıntı yaratmayacağı konusunda ise Ankara'da Güvenpark'taki minibüs duraklarını örnek gösteriyor. Bu minibüs durağının yıllardır orada hizmet verdiğine ve kaldırılmadığına işaret eden Demir, trafikte de ciddi bir sıkıntı yaşanmadığına dikkati çekiyor.

Oysaki Başkan Demir'in unuttuğu bir şey var; 17 yıl Ankara'da yaşamış biri olarak Güvenpark'taki minibüsler kentin sadece Çankaya, Yukarı Ayrancı, Dikmen, Öveçler, Balgat gibi güneydeki semtlerine ulaşım sağlıyor. Ve bu minibüsler sadece TBMM kavşağından aşağı inen ulaşım aksını kullanıyor.    

Samsun'da yapılacak terminal ise kentin en fazla araç yoğunluğunun bulunduğu aynı zamanda şehirlerarası otoyol niteliği de bulunan kentin ana ulaşım aksı durumundaki Atatürk Bulvarı'nın ortasına yapılacak. Başkan Demir ikisi arasında böyle bir fark olduğunu sanırım unutuyor. 

Samsun'da bu terminal tam da o alana yapıldığı taktirde, 17 ilçenin tüm minibüslerinin bu bölgeyi kullanacağını ve şehir merkezine gireceğini gözünüzün önüne getirin. Oluşacak araç ve yaya sirkülasyonunu düşününce durum nasıl vahim bir hale geliyor değil mi?

Başkan Mustafa Demir'in açıklamaları beni ikna etmeye yetmedi. Aynı noktadayım; bu terminal binası yapılırsa ilçelerden gelen minibüsler yeniden şehir merkezine girecek, zaten kapasitesi üzerinde yüklü Atatürk Bulvarı'nda, pik saatlerde durma noktasına ulaşan araç trafiği daha da içinden çıkılmaz bir hale gelecek.

Yine söylüyorum; olacak iş değil!

YORUMLAR

  • 1 Yorum
  • EMBİYA SANCAK . Yük.Müh.Mimar- Şehir Plancısı
    1 ay önce
    Samsun Metropol Kenttir. Yani Tekkeköy, Canik, İlkadım, Atakum ilçeleri planlama bütünlüğüne dahildir. Bu nedenle ulaşım planlaması da birlikte bütüncül olarak yapılır. Metropol kentin planlanan iş alanları Tekkeköydedir . Gelecekte ki iskan alanı ise 930.000 planlanan nüfuslu Atakumdur. Bu durumun manası şudur:::: Metropol kentte toplu ulaşımın geleneksel kent merkezine en sağlıklı şekilde ulaştırılması zorunludur. 1980 metropol imar planinda METROPOL TOPLU TAŞIM MERKEZİ şimdi proje düşünülen yerdedir. Yani sayın başkanın düşüncesinin sadece metropol alanla ilgili kısmı doğrudur. Doğru olmayan bu alanın İLÇELER OTOGARI YAPILMASIDIR. METROPOL TOPLUM TAŞIM MERKEZİ İLE İLÇELER OTOGARI bir birlerinden çok farklı ulaşım çözüm önerileridir. METROPOL ALANIN KENT MERKEZİNE DİĞER İLÇELERİN YARATTIĞI TRAFİK YOĞUNLUĞUNUN AKTARILMASI ASLA DOĞRU DEĞİLDİR.

Son Yazılar