Gelişen çağ, ihtiyaçlarımızı, beğenilerimizi ve bakış açılarımızı geliştirmeye devam ediyor. Dünden bugüne değişen ihtiyaçlarımız yeni meziyetler taşımamızı, yeteneklerimizin evrilmesini de öncelikli hale getirdi. İhtiyaçlarımızın sınırsız oluşu ve her geçen gün değişkenlik arz etmesi uyum göstermemiz ve yönetebilmemiz gereken bir alan.
World Economic Forum, 2025 yılının temel becerilerini Future Of Jobs 2025 raporuyla yayınladı. Rapor çarpıcı ve bir o kadar da ilgi çekici başlıklarla dolu. Başlıklar günümüz şartlarında gelişime ve öğrenmeye ne kadar önem vermemiz gerektiği bilinci ile incelendiğinde adeta kılavuz niteliğinde. Ayak uyduramama, değişime ve gelişime direnme sürecinin aslında mevcut durumu korumak olmadığını, paralelinde gerilemeyi de getireceğini unutmamak gerek.
Başlıkların bir bölümünü içerikleriyle ele alarak incelersek çıkarılabilecek notları şöyle derlemek mümkün…
Analitik Düşünme: Bireylerin karmaşık durumlar ve problemler karşısında geliştirdikleri analiz yeteneğini kullanarak çözüm üretebilme becerileri olarak tanımlanabilir. Karar alma süreçlerini doğru yöneterek daha sağlıklı kararlar alabilmek verimli sonuçlar elde etmenin anahtarlarından.
Dayanıklılık, Esneklik ve Çeviklik: Fiziksel ve ruhsal dayanıklılığın gelişimi ile olaylar karşısında gereken esneklik ve uyum sürecini yönetmek, hızlı ve doğru karar almak olarak özetlenebilir. Stresle başa çıkabilme yeteneği doğasında kaygı olan insan canlısı için her dönem önemlidir. Değişim kaçınılmaz bir gerçektir ve karşısında güçlü durabilmek fark yaratan bir meziyettir.
Liderlik ve Sosyal Etki: Birbirinden ayrı düşünülemeyecek önemli meziyetler. Lider olarak tanımlanabilmesi için bireyin sosyal etkisinin güçlü olması günümüz liderlik anlayışında en önemli noktalardan biri. Her bireyin önce kendinin lideri olması sosyal etki uyandırabilmesi açısından da kritik. Bunu başarabilen bireylerin doğru sosyal etki uyandırabildiği günümüzde kolaylıkla gözlemlenebilir bir gerçek.
Yaratıcı Düşünme: Alışılagelmişin, rutinin, sıradanın dışına çıkabilme odağımız olarak tanımlanabilir. Buna ne kadar odaklanırsak üç yüz atmış derece düşünme yeteneğimizin o kadar gelişeceği aşikardır. Piramitin önemli basamaklarından biridir. Bir zaman sonra kendi gözlüğümüzle bakabilme becerimizi geliştirecektir ve o andan sonra etkisi bir ömürdür.
Motivasyon ve Öz Farkındalık: İkisi de birbirini geliştiren unsurlardır. Bireyin öz farkındalık ile yeteneklerini ve kendini tanıma süreci değişen dünyaya uyumu için gereken motivasyonu oluşturmada etken noktayken, mevcut motivasyon da öz farkındalığın gelişimi için ilk adım olma özelliğini taşır. Kendini doğru tanıyan ve kendisi ile barışık bireyler çatışma kültüründen uzaklaşarak kanatlarını gelişime açmaya hazırdırlar.
Teknolojik Okuryazarlık: Teknolojiyi kullanmayı doğru bilmek ve teknolojik gelişmelere ayak uydurabilme yeteneği olarak özetlenebilir. Tartışmalı bir alan olduğu ve bu başlığa birçok kişi tarafından muhalefet edildiği bir gerçektir. Bazı teknolojik gelişmelerin insanoğlunu birtakım yeteneklerini ortaya çıkarmaktan alı koyması geçerli bir örnektir lakin bu durum teknolojik gelişmelere uyum göstermemizle çağa ayak uydurabilmemiz arasındaki güçlü bağı ortadan kaldırmaz. Teknolojik aletlerin amacına uygun ve etkili kullanılabilmesi, bunun kontrolünün ve gerekliliğinin birey tarafından yönetilebilmesi çağın önemli donanımlarından biridir. Doğru yönetilebildiği sürece geçerliliğini sürdürecek bir yetenektir.
Empati ve Aktif Dinleme: Günlük yaşamda, tüm söyleşi, eğitim ve tartışma zeminlerinde karşımıza çıkan önemli bir meziyet daha. Empati yeteneği başlangıçta kendini başkasının yerine koyabilme olarak tanımlanmış ve zamanla gelişmiştir. Empatinin paylaşımda bulunanı dinlemekle sınırlı kalabildiğini gören toplum bunu Empati 1,0 olarak tanımladı. Dinlemeye anlamayı, çözüm üretme ve duygu yönetme sürecinde karşısındakine destek olmayı da ekledik böylelikle empati 2,0 oluştu. Her geçen gün artan uyaran sayısı, doğru empati oluşturmak için vazgeçilmezimiz olan aktif dinleme yeteneğimizi sergilememizi güçleştirebiliyor. İletişimin önemli sac ayaklarından biri olan bu iki meziyet için harcanacak ilave mesai çağa ayak uydurma yolculuğunun vazgeçilmez adımlarından.
Yaşam Boyu Öğrenme: Değişim insanlık tarihi ile yaşıt bir gerçekliktir. Hızı, şekli, etkileri çağlara göre değişkenlik arz etse de varlığı bakidir ve öyle kalacaktır. Sayılan birçok meziyetin gelişebilmesi için bireyin öğrenme süreçlerine, gelişime açık olması, değişim-dönüşüm yolculuklarına hazır olması, bu alandaki algılarını doğru yönetebilmesi önemlidir. Öğrenme becerisi ancak merakla gelişir. Bu alanda oluşacak farkındalık beynin sınırlarının gelişimini sağlar ve bu en önemli kastır.
‘Sadece bildiklerimizle değil, bilmediklerimizi kabul etmemizle de büyürüz’ der Socrates’
‘Bilgi bir çömlek gibidir. Kırılırsa tekrar yapılabilir, fakat hiç kullanılmazsa değeri kaybolur’ der Confucius
‘Bilgi, her zaman daha fazla soruyu doğurur’ der Michel de Montaigne
‘Benim için asıl zafer, sadece zaferler değildir, en büyük zafer insanın kendini tanımasıdır’ der Fatih Sultan Mehmet Han
‘İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, sen kendini bilmez isen bu nice okumaktır’ der Yunus Emre
Tüm bu birbirinden değerli sözler üzerinde düşündüğümüz kavramların önemini vurgular niteliktedir. Gelişim ayak uyduramazsak faturasını gerileme ile ödeyebileceğimiz bir olgu günümüzde. Birbirimizden öğrenme, bilgiyi paylaşarak çoğaltma da etkisini fark edilecek şekilde gösterir.
Sağlık, neşe ve birlikte öğrenme dolu güzel bir hafta sonu dilerim.
Hocam döktürmüşsünüz yine. Bilgi veren yazı sağolun. Motivasyonu ve öz farkındalık olayını bir kaç kez okudum yazınız çok güzel
Çok teşekkür ederim. Emeğinize sağlık