CUMHURBAŞKANI R.Tayyip Erdoğan, pazar günü Samsun’da yaptığı konuşmada iki müjde vermiş.
Birincisi kenevir ekimi.
Bu konuyu derinlemesine bilmiyorum.
O nedenle şu anda bir yorum yapmak istemiyorum.
Ama diğeri beni ilgilendiriyor.
Hem de çok ilgilendiriyor.
Bir Samsunlu olarak projenin adının telaffuz edilmesi bile güzel.
Bir teknik adam olarak da kent içi ulaşımının rahatlatılması adına olmazsa olmaz bir proje olarak niteliyorum..
Batı Çevreyoluönemli bir adım.
Daha Faruk Nafiz Özak Bayındırlık ve İskan Bakanıiken çok ısrarcı olduğum bir projeydi.
Faruk ağabeyin bakanlık süresi bu projeye hayat vermeye yetmemişti.
Sonrasında bugün AK Parti Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Mustafa Demiraynı bakanlığı devir aldı ama o dönemde de proje hayat bulamadı.
Tüneller ve viyadüklerin yer aldığı önemli bir maliyetle gerçekleşebilecek bir proje.
Batı Çevre Yolu’nu İYİ Parti Adayı Hayati Tekin de telaffuz etti.
Hatta, “Devletten destek almadan belediye olarak yapacağız”dedi.
Mustafa Demir, Radyo Gerçek’temisafirim olduğunda aynı konuyu gündeme getirmiş ve Batı Çevre Yolu’nu öncelikle gündemine alacağını, 19 Mayıs’ın 100. Yıl Kutlamaları için Samsun’a gelecek olan Cumhurbaşkanı’nın önüne koyacağı projelerden biri olarak lanse etmişti.
Ama Cumhurbaşkanı nedendir bilinmez 19 Mayıs’ı bekleyemedi.
“Batı Çevre Yolu’nun projesini ihale edeceğiz derken, kamulaştırmasının da Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılacağını söyledi…”
Üstteki cümlenin ikinci kısmı önemli.
Yani kamulaştırma bölümü.
Büyükşehir Belediyesi’nin bu proje için yapabileceği katkı ancak kamulaştırma olabilir.
Kendi imkanlarıyla finansmanın tamamını karşılaması bugünkü mali tablosu ile mümkün olamaz!
Bu bile önemli bir mesai ve çalışmayı gerektirir.
Kimse bugünden yarına bu proje hayat bulacak diye beklemesin, sevinmesin.
Kamulaştırmada da önemli sorunlar çıkacaktır.
Hazine arazileri için bir şey diyemem ama şahıs arazilerinin kamulaştırması işi geciktirici unsur olacaktır.
Ondan sonra Devlet Planlama Teşkilatı’nın proje çalışmaları hitamında yıllara sari ne kadar ödenek ayıracağı önemlidir.
Yani yol yapım ihalesi yapılsa da ödenek yeterli olmazsa işi bitirmek kolay olmayacaktır.
Ha ‘Yap- İşlet-Devret’modeli ile bir ihale tercih edilirse ona diyeceğim bir şey olmaz.
Ama bu sefer de yapılan Devlet Yolu değil, paralı geçiş olan otobanlar gibi olur.
Samsunlu buna evet der mi?
Bence demez.
Başta da dediğim gibi Kent İçi Ulaşımıiçin son derece önemli bir proje olacak, ama “hah”deyince olacak, bitecek gibi olmayacağı da bilinmeli…