Anadolu’daki hatların nasıl zikzaklar çizdiğine bakarsanız bunu daha iyi anlayabilirsiniz.
Bizde demir yollarının yapımında dikkat etmemiz gereken bir diğer nokta da demir yollarını yapanların genelde sanayileşmiş toplumlar olmasıdır.
Bu toplumların temel amacı sanayi ürünlerine, hem hammadde hem de ürettikleri sanayi mallarına pazar bulmaktı.
Bakarsanız çok haklı olduğumu kolayca anlarsınız.
Batıda İzmir-Aydın ve İzmir-Kasaba, güneyde ise özellikle de Suriye’de iç hatta tamamen emperyalistlerin çıkarlarına mal temini ve pazar aramasının sonucudur.
Ve bunları hiçbirisi iltisaklı yani bağlantılı değildir. Cumhuriyet bunların hem millileşmesini sağladı hem de iltisak bağlantısını kurdu.
Cumhuriyetin kurduğu sistem tamamen ulusal bir hürriyet kazandı.
İmtiyazların bir devletin olumsuz taşlarından birisi de kilometre garantisi sistemidir.
Bu sistem size bir şeyler hatırlatıyor mu acaba?
Cumhuriyet hem ili hem de ülkeyi bütünleştirdi.