Osmanlı ilk demiryollarını yabancılar tarafından kurmuştur ve imtiyazlar karşılığı her devletin, daha doğrusu emperyalist devletlerin ‘çıkarına hizmet edecek şekilde’ inşa edilmiştir.
Sözgelimi İzmir-Aydın ya da İzmir-Kasaba (Turgutlu) demiryolu gibi…
Sadece bununla da yetinilmiyor, demiryollarının sağı ve solunda 40-45 kilometre derinliğinde ormanları kesmek gibi imtiyazlar veriliyordu.
Ki o zamanlar trenler sadece odunla çalışırdı.
Bazıları hala İngilizlerin çok masumane duygularla hareket ettiğiniz zanneder.
O zaman bir adım daha atalım ve soralım:
Siz haritaya bakmaz mısınız?
Hala niye inat edersiniz?
O tarihlerde İngiltere, tekstilde ileri vasiyette olduğu için hem ham madde hem de işlediği malzemeyi 1/1, 1/10 pazarlayacağı malzeme lazımdır.
Fransa’ya da Suriye düşmüştü.
Mezopotamya’yı sahile bağlayan iç yol Fransızlar tarafından yapıldı.
Almanların o işlere ayıracak vakitleri yoktu.
Onlar demir-çelik peşindeydiler.
Osmanlıya çoktan 500 grup topu satmışlardı bile.
Bizi Çanakkale geçilmez dedirten birazda bu 500 grup toptu.