14 KASIM DÜNYA DİYABET GÜNÜ
Reklam
  • Reklam
SELİN ARDANUÇ

SELİN ARDANUÇ

14 KASIM DÜNYA DİYABET GÜNÜ

11 Kasım 2021 - 09:19


14 Kasım tüm dünyada Dünya Diyabet Günü olarak kutlanır ve simgesi mavi halkadır. Bu halka diyabete karşı küresel birlikteliği ve diyabet farkındalığını temsil eder. 160 ülkede 1 milyarı aşan destekçisiyle en büyük farkındalık etkinliğidir. 

Günümüzde 425 milyondan fazla insan diyabetle yaşamaktadır. Bu bireylerin çoğu; düzenli fiziksel aktivite, sağlıklı ve dengeli beslenme ve sağlıklı yaşam ortamlarının teşvik edilmesiyle hastalığa yakalanma riskinin büyük ölçüde önlenebilir olduğu Tip 2 diyabetli bireylerdir. 

Hala her iki diyabet hastasından biri tanı almamış ve hastalığı hakkında fikir sahibi değildir.

Diyabet Teşhisi Nasıl Konur?

Diyabeti olmayan bir bireyin kan şekeri düzeyi açlık halinde 120 mg/dl, tokluk halinde ise (yemeğe başladıktan iki saat sonra) 140 mg/dl’nin altında olması beklenir. Açlıkta veya toklukta ölçülen kan şekeri düzeyinin bu değerlerin üstünde olması diyabetin varlığını işaret eder.

Bir kişinin diyabetli olup olmadığı Açlık Kan Şekeri (AKŞ) ölçümü veya Oral Glikoz Tolerans Testi (OGTT) yapılarak saptanır. AKŞ ölçümü 100-125 mg/dl olması gizli şeker (pre-diyabet) varlığına işaret ederken AKŞ ölçüm sonucunun 126 mg/dl veya daha fazla olması diyabetin varlığını gösterir.

OGTT’de glikozdan zengin sıvı aldıktan 2 saat sonraki kan şekeri değeri önemlidir. İkinci saat kan şekeri ölçümü 140-199 mg/dl ise gizli şeker, 200 mg/dl veya daha yüksek ise diyabet tanısı konulur.

Diyabet Nasıl Tedavi Edilir?                                              
  Sağlıklı beslenme : 

 

  • Sağlıklı beslenme diyabet tedavisindeki ilk adımdır. Diyabetik ürünlere ve her öğünde size özel hazırlanmış yemeklere ihtiyacınız yoktur. Aileniz için pişirilen zeytinyağı ile hazırlanmış içerisine pirinç ve patates eklenmemiş hemen her sağlıklı yemek sizin için de uygundur. 
  • Her gün her besin grubundan besinlerden oluşan dengeli öğünler tüketmelisiniz.
  • Sebze, meyve, tahıl ve kurubaklagil gibi besinler yüksek posa içeriğinden ötürü her öğününüzde dengeli biçimde olmalıdır.
  • Yağ ve tuz tüketimini mümkün olduğunca azaltın.
  • Düzenli olarak diyetisyeninizin önerdiği ana ve ara öğünlerinizi tüketmeye çalışın.
  • Öğün atlamayın.
  • Kilo kontrolünüzü sağlayın.
  • Kızartılmış besinlerden kaçının.
  • Margarin, iç yağı ve kuyruk yağı sağlıksız yağ kaynakları yerine zeytinyağı kullanın.
  • Haftada 2 gün mutlaka balık tüketin.
  • Porsiyon kontrolü en önemli noktalardan biridir. Öğünlerinizde mutlaka porsiyon kontrolü sağlayın.
  • Beyaz ekmek yerine tam buğday ekmeği tercih edin.
  • Her gün ve her öğünde salata ya da sebze yemeği tüketmeye çalışın.
  • Meyve suyu, hoşaf ve kompostolar yerine meyvenin kendisini tüketin.
  • Beyaz pirinç yerine; bulgur, kabuklu pirinç ya da yulaf tüketin.
  • Pişirme sırasında yemeklere eklediğiniz tuz miktarını azaltın ve iyotlu tuz kullanın.
  • Tuzlu ve salamura edilmiş, tütsülenmiş besinlerden, hazır çorbalardan ve bulyonlardan kaçının. 
  • Fast-food tarzı besinleri tüketmeyin.
  • Şekerli meşrubat, gazlı içecekler, aromalı içecekler, enerji içeceği gibi şekerli hiçbir içeceği içmeyin. En sağlıklı içecek sudur. 
  • Şeker, şekerleme, tatlılar, bal, reçel, marmelat, şurup, jöle, meyve jelleri gibi şekerli gıdaları tüketmeyin.
  • Glisemik indeksi yüksek besinlerden (beyaz ekmek, beyaz un ile hazırlanmış hamurişleri, şeker, tatlılar, pirinç, mısır, patates, pişmiş havuç, mısır gevreği, kuru üzüm gibi besinlerden) uzak durun.
  • Her türlü işlenmiş ve paketlenmiş gıdadan mümkün olduğunca uzak durmalısınız.
  • Günde en az 2 litre su içmelisiniz.
  • Diyetisyeninizin sizin için oluşturduğu diyet listesinin dışına çıkmamalısınız.

 

  • Egzersiz: 

Egzersiz, vücudunuzun glikozu doğru ve etkili bir biçimde kullanmasını ve kan şekeri kontrolünü sağlar. Ayrıca, kilolu tip 2 diyabetli bireylerin  kilo kaybetmesine yardımcı olur.

 

  • İlaç/ İnsülin: 

İnsülin, besinlerle kana geçen şekerin vücut tarafından enerjiye dönüşüp kullanılmasını sağlayan ve böylece kan şekeri yükselmelerini önleyen bir hormondur. Diğer bir deyişle kan şekerini düşüren hormondur.  Tip 1 diyabetli kişilerin yaşamak için insüline gereksinimi vardır. İnsülin bağımlılık, alışkanlık yapacak bir madde değildir. İnsülin yaşam için elzemdir. Vücut insülin üretmiyor ise dışarıdan enjeksiyon yolu ile vücuttaki eksikliği yerine koymak gerekir. Tip 2 diyabetli kişilerin kan şekerinin ayarını sağlamak için ağızdan alınan ilaçlara veya insüline gereksinimleri olabilir.

 

 

 

 

 

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar