SPORDA BESLENME İLİŞKİSİ
SELİN ARDANUÇ

SELİN ARDANUÇ

SPORDA BESLENME İLİŞKİSİ

04 Ocak 2022 - 08:00

Beslenme ile sporcunun performansını arttırmak mümkündür fakat bunun için sihirli bir formül yoktur. Her şeyden önce sporcu nasıl beslenmesi gerektiğini öğrenmeli, tüm besin öğelerine günlük beslenmesinde gerektiği kadar yer vermelidir. Temel olarak 5 besin türü vardır: Karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitamin ve mineraller. Bir sporcu kendisi için bu besin gruplarının tümünün faydalı ve gerekli olduğunu bilmeli, bu besin gruplarını sağlıklı şekilde tüketmelidir.

Egzersiz Öncesi

Egzersiz öncesi son yemek ortalama 2.5-3 saat öncesinde yenmiş olmalı glikojen depolarının doygunluğunun sağlanması için bileşik karbonhidrat içeren, sindirimi kolay besinler tercih edilmeli. Pirinç pilavı,  makarna, haşlanmış patates, şehriye çorbası, komposto (içine kabuğu soyulmuş meyve eklenebilir. ), taze sıkılmış asitsiz meyve suyu egzersiz öncesi ve sonrası tüketilebilen besinlerdir. (Kişinin diyabet, insülin direnci herhangi bir metabolik hastalığı varsa mutlaka doktor ve diyetisyen kontrolünde tüketmelidir.)

Hayvansal kaynaklı besinler tercih edilecekse sindirimi nispeten daha kolay olan beyaz et tercih edilmeli, yağda kızartma veya kavurma yerine haşlama, ızgara gibi pişirme yöntemleriyle hazırlanmalıdır.

Gaz yapıcı özellikte olan kurubaklagiller(kuru fasulye, nohut, mercimek gibi), lahana, turp, soğan, yer elması, karnabahar gibi besinler özellikle müsabakaya çıkacak sporcuların müsabaka günü tüketimleri için uygun değildir.

Egzersiz öncesi hamurişi, tatlı gibi bol karbonhidratlı besinlerin tüketilmesi uyku ve isteksizlik vereceğinden tercih edilmemelidir. Şekerler, çikolatalar, pekmez, bal gibi yüksek oranda şeker içeren basit karbonhidratlar da kan şekerinin hızlıca yükseltip hızlıca düşüreceğinden egzersizin hemen öncesinde önerilmemektedir.

Egzersiz Sonrası Beslenme

Egzersiz sonrası ilk yarım saat toparlanma evresi ve kas yapım onarımının olduğu süreçtir. Sporcunun da bu toparlanmayı desteklemek için doğru bir öğün yapması gerekir. Bunun için az yağlı, yeterli karbonhidratlı ve proteinli beslenmelidir. Örneğin: Ton balıklı salata + Maden suyu +Tam buğday ekmeği doğru bir egzersiz sonrası öğünüdür. Bir diğer seçeneğimiz Tavuklu pilav + Ayran olabilmektedir.

Sporcu beslenmenin spor performansında belirleyici faktör olduğunu unutmadan yaptığı sporu mutlaka doğru bir beslenme programıyla desteklemelidir.

                                                          

                                                                                                      

 

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar