Bugün itibarıyla, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (zorunlu trafik sigortası) için 2023 Aralık ayında Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından duyurulan hasar maliyet endeksi uygulaması başlatıldı. SEDDK, değişen ekonomik koşulları dikkate alarak sigortalıların çıkarlarını korumak ve hasar prim dengesini sürdürülebilir kılmak amacıyla bu adımı atmıştır.
Zorunlu trafik sigortası primlerinin belirlenmesinde referans noktası olan endeks, her ay asgari ücret, yedek parça fiyatları, bakım-onarım masrafları ve motorlu araçlardaki fiyat değişimlerini dikkate alarak hesaplanacak. Bu sayede ödenecek prim miktarında, aracın modeli, yaşına ek olarak ikamet edilen bölgenin yanı sıra endeksi oluşturan fiyat değişimleri de etkili olacak.
SEDDK'nin yayımladığı genelgeye göre, hasar maliyet endeksinin hesaplanmasında aylık olarak asgari ücret artış oranının yüzde 45'i, Türkiye İstatistik Kurumu'nun harcama endeksinde yer alan yedek parça ve aksesuarlar fiyat artış oranının yüzde 30'u, aynı endeksteki motorlu araçlar fiyat artış oranının yüzde 15'i ve kişisel ulaştırma araçlarının bakım ve onarım fiyat artış oranının yüzde 10'u dikkate alınacak.
Bu çerçevede, SEDDK'nin belirlediği genelgeye göre mayıs ayı için hasar maliyet endeksine göre hesaplanan prim artışı azami yüzde 3 olarak belirlendi. Bu da sigorta şirketlerinin zorunlu trafik sigortası poliçe fiyatlarında mayıs ayında en fazla yüzde 3 artış yapabileceği anlamına geliyor.
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı Özgür Yılmaz, AA muhabirinin sorularını yanıtlarken, hasar maliyet endeksindeki en önemli kalemin asgari ücret artışı olduğunu vurgulayarak şunları ifade etti:
"Hasarlar mevcut asgari ücret düzeyine göre belirleniyor. Bir işçinin maaşının artıyor olması, tüm maliyetlere yansıdığı için hasar onarım fiyatı da otomatik olarak artmış oluyor. Hükümetten yapılan açıklamaya göre, asgari ücrete ara zam olmayacak. Bu zammın olmaması hasar maliyet endeksini artırmayacağı için zorunlu trafik sigortasında primlerin çok fazla yükseleceğini düşünmüyorum."
Yılmaz, trafik sigortalarında belirlenen prim oranının sektördeki şirketlere olumsuz etkilerinden bahsederek, kasko sigortasındaki gibi serbest tarifeye geçilmesi gerektiğini savundu. Mevcut uygulamanın, kaza yapmayan ve hasarsız sürücülerin dahi yüksek prim ücretleriyle karşı karşıya kalmasına neden olduğunu öne sürdü. Serbest tarifeye geçilmesiyle sigortalının daha uygun primlerle poliçeye ulaşabileceğini ifade etti.
Mynet
Ekonomi
Yayınlanma: 01 Mayıs 2024 - 11:46
Bugün İtibarıyla Yürürlükte: Trafik sigortasında değişiklikler!
Mayıs ayına özel olarak, Zorunlu Trafik Sigortası poliçeleri için Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından belirlenen hasar maliyet endeksi üzerinden en fazla yüzde 3'lük bir artışla kesilecek.
Ekonomi
01 Mayıs 2024 - 11:46