Canik Belediye Başkanı İbrahim Sandıkçı'nın, Canik Belediyesinin son beş yılının hesaplarının ve mali tablosuyla ilgili çalışmaları henüz tamamlanmadan, İçişleri Bakanlığı'ndan bir mülkiye müfettişi dün Samsun'a gelerek denetimlerine başladı.
MECLİS SANDIKÇI'YA YETKİ VERDİ
31 Mart seçimleri öncesinde işçi ve memur maaşlarının ödenmemesi nedeniyle gündeme gelen Canik Belediyesi’ndeki ekonomik kriz, 31 Mart seçimlerinden sonra koltuğa oturan başkan İbrahim Sandıkçı’nın en önemli meselesi haline gelmiş ve Sandıkçı göreve gelir gelmez belediye personel maaşlarını ödemişti. Canik Belediye Meclisi de İbrahim Sandıkçı’ya, belediyenin son beş yıllık mali tablolarının incelenmesi için yetki vermişti. DAHA RAPOR TAMAMLANMADAN MÜFETTİŞ GELDİ
Başkan Sandıkçı’nın hesaplar üzerindeki incelemeleri devam ederken henüz rapor tamamlanmadan bir mülkiye müfettişi dün Canik Belediyesi'ne gelerek çalışmalarına başladı. İçişleri Bakanlığı'nca gönderilen müfettişin, belediyenin son 5 yıllık dönemine ilişkin hesapları incelemeye aldığı, denetimlerine başladığı öğrenildi. SAYIŞTAY 15 CİDDİ USULSÜZLÜK TESPİT ETTİ
Hatırlanacağı gibi Sayıştay'ın Canik Belediyesi 2017 yılı Denetim Raporu'nda yer alan usulsüzlükler, 2018 yılı ağustos ayı itibariyle açıklanan raporda ortaya çıkmıştı. Raporda, Canik Belediyesi'nin kanun ve yönetmeliklere aykırı olarak mali tablolarında yaptığı 15 ciddi usulsüzlük tüm ayrıntılarıyla yer almıştı. 6.8 MİLYON TL USULSÜZ KDV OLARAK KAYDEDİLMİŞ
2017 yılı Sayıştay Denetim Raporu'nun dayanaklarını oluşturan 3 bulgudan ilkini, ‘İndirilecek Katma Değer Vergisi Hesabına Kaydedilmemesi Gereken Tutarların Kaydedilmesi’ olarak belirlenmişti. Canik Belediyesi’nin kuruluş amacına uygun teslim ve hizmetleri ile ilgili olan işlemleri dolayısıyla doğrudan giderleştirilmesi ya da ilgili malın maliyetine eklenmesi gereken 6 milyon 823 bin 393,16 TL tutarın katma değer vergisini doğrudan giderleştirmek ya da ilgili malın maliyetine eklemek yerine, İndirilecek Katma Değer Vergisi Hesabı’na kaydettiği, bu durumun da mali tabloların doğruluğu ve güvenilirliğini etkilediği ifade edilmişti. 595 BİN 681 TL CANİK İMAR İNŞAAT SERMAYESİ’NDE EKSİK
Sayıştay ayrıca, Canik Belediyesi'nin şirketindeki sermaye tutarı ile mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabının da uyuşmadığını belirledi. Buna göre belediyenin, Canik İmar İnşaat Ticaret Ltd. Şti.’nde yüzde 100 oranında ortaklığı bulunduğu ve bu şirketteki toplam sermaye miktarının 2 milyon TL olduğuna işaret edilirken, "Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabı’nın 2 milyon TL borç bakiyesi bulunması gerekirken 1 milyon 404 bin 318,62 TL borç bakiyesi bulunmaktadır. Dolayısıyla mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabında toplam 595 bin 681,38 TL eksik borç bakiyesi bulunması suretiyle mali tablolarda hataya sebep olunmuştur" denilmişti. CANİK BELEDİYESİ’NİN BORCU 46 MİLYON 146 BİN TL: Bununla birlikte yapılan inceleme sonucunda, 31.12.2017 tarihi itibariyle Canik Belediyesinin kısa vadeli borçlarının Banka Kredileri Hesabında 1 milyon 922 bin 935,46 TL olarak yer aldığı, uzun vadeli borçlarının ise 44 milyon 223 bin 549,22 TL olarak yer aldığı görüldü. Raporda, 'Kısa ve uzun vadeli olmak üzere toplam borcu 46 milyon 146 bin 484,68 TL gibi bir borcu bulunan Canik Belediyesi'nin borçluluk durumu göz önüne alındığında Kurum gelirlerinin tahakkuk ve tahsilatı hususunda sergilenmiş olan ihmal ve dikkatsizlik, Kurumun borçlarını ödemesi önünde önemli bir engel oluşturmaktadır. Sonuç itibariyle aşağıdaki tabloda ayrıntısı gösterildiği üzere, kurumun tahsilat oranının yüzde 41,14 gibi çok düşük bir oranda gerçekleşmesi, gelirlerin takip ve tahsili hususunda yeterli özenin gösterilmediği kanaati oluşturmaktadır" denildi. MAL VE HİZMET ALIMLARINDA İHALE YAPILMAMIŞ: Canik Belediyesi'nin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21/f ve 22/d Maddelerine Göre yapılan mal alımlarının kanunda öngörülen yüzde 10’luk sınırın aşılması: Canik Belediyesi'nin mal alımları için öngörülen ödeneğin %10’luk üst sınırı 488 bin 135,62 TL iken, toplam yapılan harcamanın 2 milyon 647 bin 741,96 TL olduğu ve bu tutarın bütçe ile öngörülen ödeneğin yüzde 54,24’üne tekabül ettiği, hizmet alımları için: Öngörülen ödeneğin %10’luk üst sınırı 1 milyon 157 bin 210,84 TL iken, toplam yapılan harcamanın 4 milyon 724 bin 435,87 TL olduğu ve bu tutarın bütçe ile öngörülen ödeneğin yüzde 40,83’üne tekabül ettiği, yapım işleri harcamaları için öngörülen ödeneğin %10’luk üst sınırı 3 milyon 273 bin 057,78 TL iken, toplam yapılan harcamanın 10 milyon 554 bin 386,66 TL olduğu ve bu tutarın bütçe ile öngörülen ödeneğin yüzde 32,25’ine tekabül ettiği, belirlendi. Sayıştay ayrıca bu alımlar sırasında Kamu İhale Kurulunun uygun görüşünün alınmadığını da tespit etti.
31 Mart seçimleri öncesinde işçi ve memur maaşlarının ödenmemesi nedeniyle gündeme gelen Canik Belediyesi’ndeki ekonomik kriz, 31 Mart seçimlerinden sonra koltuğa oturan başkan İbrahim Sandıkçı’nın en önemli meselesi haline gelmiş ve Sandıkçı göreve gelir gelmez belediye personel maaşlarını ödemişti. Canik Belediye Meclisi de İbrahim Sandıkçı’ya, belediyenin son beş yıllık mali tablolarının incelenmesi için yetki vermişti. DAHA RAPOR TAMAMLANMADAN MÜFETTİŞ GELDİ
Başkan Sandıkçı’nın hesaplar üzerindeki incelemeleri devam ederken henüz rapor tamamlanmadan bir mülkiye müfettişi dün Canik Belediyesi'ne gelerek çalışmalarına başladı. İçişleri Bakanlığı'nca gönderilen müfettişin, belediyenin son 5 yıllık dönemine ilişkin hesapları incelemeye aldığı, denetimlerine başladığı öğrenildi. SAYIŞTAY 15 CİDDİ USULSÜZLÜK TESPİT ETTİ
Hatırlanacağı gibi Sayıştay'ın Canik Belediyesi 2017 yılı Denetim Raporu'nda yer alan usulsüzlükler, 2018 yılı ağustos ayı itibariyle açıklanan raporda ortaya çıkmıştı. Raporda, Canik Belediyesi'nin kanun ve yönetmeliklere aykırı olarak mali tablolarında yaptığı 15 ciddi usulsüzlük tüm ayrıntılarıyla yer almıştı. 6.8 MİLYON TL USULSÜZ KDV OLARAK KAYDEDİLMİŞ
2017 yılı Sayıştay Denetim Raporu'nun dayanaklarını oluşturan 3 bulgudan ilkini, ‘İndirilecek Katma Değer Vergisi Hesabına Kaydedilmemesi Gereken Tutarların Kaydedilmesi’ olarak belirlenmişti. Canik Belediyesi’nin kuruluş amacına uygun teslim ve hizmetleri ile ilgili olan işlemleri dolayısıyla doğrudan giderleştirilmesi ya da ilgili malın maliyetine eklenmesi gereken 6 milyon 823 bin 393,16 TL tutarın katma değer vergisini doğrudan giderleştirmek ya da ilgili malın maliyetine eklemek yerine, İndirilecek Katma Değer Vergisi Hesabı’na kaydettiği, bu durumun da mali tabloların doğruluğu ve güvenilirliğini etkilediği ifade edilmişti. 595 BİN 681 TL CANİK İMAR İNŞAAT SERMAYESİ’NDE EKSİK
Sayıştay ayrıca, Canik Belediyesi'nin şirketindeki sermaye tutarı ile mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabının da uyuşmadığını belirledi. Buna göre belediyenin, Canik İmar İnşaat Ticaret Ltd. Şti.’nde yüzde 100 oranında ortaklığı bulunduğu ve bu şirketteki toplam sermaye miktarının 2 milyon TL olduğuna işaret edilirken, "Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabı’nın 2 milyon TL borç bakiyesi bulunması gerekirken 1 milyon 404 bin 318,62 TL borç bakiyesi bulunmaktadır. Dolayısıyla mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabında toplam 595 bin 681,38 TL eksik borç bakiyesi bulunması suretiyle mali tablolarda hataya sebep olunmuştur" denilmişti. CANİK BELEDİYESİ’NİN BORCU 46 MİLYON 146 BİN TL: Bununla birlikte yapılan inceleme sonucunda, 31.12.2017 tarihi itibariyle Canik Belediyesinin kısa vadeli borçlarının Banka Kredileri Hesabında 1 milyon 922 bin 935,46 TL olarak yer aldığı, uzun vadeli borçlarının ise 44 milyon 223 bin 549,22 TL olarak yer aldığı görüldü. Raporda, 'Kısa ve uzun vadeli olmak üzere toplam borcu 46 milyon 146 bin 484,68 TL gibi bir borcu bulunan Canik Belediyesi'nin borçluluk durumu göz önüne alındığında Kurum gelirlerinin tahakkuk ve tahsilatı hususunda sergilenmiş olan ihmal ve dikkatsizlik, Kurumun borçlarını ödemesi önünde önemli bir engel oluşturmaktadır. Sonuç itibariyle aşağıdaki tabloda ayrıntısı gösterildiği üzere, kurumun tahsilat oranının yüzde 41,14 gibi çok düşük bir oranda gerçekleşmesi, gelirlerin takip ve tahsili hususunda yeterli özenin gösterilmediği kanaati oluşturmaktadır" denildi. MAL VE HİZMET ALIMLARINDA İHALE YAPILMAMIŞ: Canik Belediyesi'nin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21/f ve 22/d Maddelerine Göre yapılan mal alımlarının kanunda öngörülen yüzde 10’luk sınırın aşılması: Canik Belediyesi'nin mal alımları için öngörülen ödeneğin %10’luk üst sınırı 488 bin 135,62 TL iken, toplam yapılan harcamanın 2 milyon 647 bin 741,96 TL olduğu ve bu tutarın bütçe ile öngörülen ödeneğin yüzde 54,24’üne tekabül ettiği, hizmet alımları için: Öngörülen ödeneğin %10’luk üst sınırı 1 milyon 157 bin 210,84 TL iken, toplam yapılan harcamanın 4 milyon 724 bin 435,87 TL olduğu ve bu tutarın bütçe ile öngörülen ödeneğin yüzde 40,83’üne tekabül ettiği, yapım işleri harcamaları için öngörülen ödeneğin %10’luk üst sınırı 3 milyon 273 bin 057,78 TL iken, toplam yapılan harcamanın 10 milyon 554 bin 386,66 TL olduğu ve bu tutarın bütçe ile öngörülen ödeneğin yüzde 32,25’ine tekabül ettiği, belirlendi. Sayıştay ayrıca bu alımlar sırasında Kamu İhale Kurulunun uygun görüşünün alınmadığını da tespit etti.