Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı, daha önce 2023’de “mutlaka hizmete açılacağı” sözü verilen Trabzon-Erzincan ve Rize-Erzurum Hızlı Tren Projesini 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planına koymuş! Yani kibarca 30 yıl ötelemiş!
Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Başkan Vekili Ahmet Hamdi Gündoğan da hem bu ertelemeyi hem de projeyi eleştirmiş!
Haber, aklıma, uzunca bir dönem sadece Samsun değil, Amasya, Çorum, Kırıkkale siyasetçilerinin de ağzına adeta sakız olan Samsun-Ankara Hızlı Tren Projesi’ni daha doğrusu duyguların ve oyların sömürülmesi kurnazlığını getirdi.
2006 veya 2007’de Trabzon kaynaklı bir haber çıkmıştı gazetelerde Trabzon-İstanbul arası 2,5 saate inecekti! Birileri inandı bu habere ve ondan sonra başladı Samsun-Ankara Hızlı Tren hayalleri ve söylemleri.
İnsanlar inandılar, vatandaşlar hayal kurdular, hayal kurmakla kalmadılar platformlar kurdular. Vatandaş hayal kurar da siyasetçiler boş durur mu; iktidar milletvekilleri, bakanları, il başkanları hatta ilçe başkanları söz üstüne söz verdiler. Ha başlandı ha başlanacaktı, ha bitti ha bitecekti. Ama ne başlandı, ne başlanacağı var; dolayısıyla ne bittiği söz konusu ne de biteceği! Yol ve hayaller değilse bile umutlar çoktan bitti.
Olmayacaktı, olmayacağı çok da açıktı ama insanlar istedikçe birileri de onların umutlarını sömürmekten, siyasete malzeme yapmaktan hiç geri durmadılar. Facebook’a şöyle bir göz atmak her şeyi görmek ve anlamak için yeter.
“Olmayacaktı, olmayacağı da çok açıktı” dedim bir paragraf yukarıda. Evet, çok açıktı; o günlerde TCDD Genel Müdürlüğü internet sitesine girenler çok net görürlerdi, 2035’e kadar böyle bir proje hiçbir yerde gözükmüyordu. Vatandaşın hayalleri basın ve sosyal medya üzerinden köpürtülünce siyaset te bundan nemalanmakta hiç sakınca görmedi. O da köpürtme eylemine bütün gücüyle katıldı.
Merak ediyorum Acaba bu 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’nda Samsun-Ankara Hızlı Tren Projesi var mı, yoksa 2071’e mi kaldı. Belki muhalefet milletvekilleri de merak ederler de bakarlar ve halkı da aydınlatırlar.
Bu arada bu hayal projeyi bir kenara bırakalım da bir başka yılan hikâyesine, Samsun-Sivas Demiryolu İyileştirme Projesi’ne bakalım. Cumhuriyet o yolu kazma kürekle 7 yılda hizmete açmıştı. Bugünün akıl almaz teknolojisiyle 2015’de başlanan iyileştirme çalışması acaba hangi noktada?
Yol ulaşıma ne zaman açılacak? Resmi açılış henüz yapılmadı. Niye acaba?
Sahi bu yolla ilgili bir hemzemin geçit sorunu var mı yok mu? Varsa şayet niye yönetmeliklere uyulmadı? Yoksa birileri mi korundu, kollandı.
Mevcut garın yerinden Tekkeköy’e taşınması söz konusu mu? Yahut da bir zorunluluk mu? Taşınacaksa ne zaman taşınacak ve o zamana kadar yol hangi verimlilikte kullanılacak?
Umarım bu sorunlara cevapları vardır TCDD yetkililerinin.
Ve yine umarım ki muhalefet milletvekilleri ve il ilçe yöneticileri de konuya biraz olsun ilgi duyarlar.