2003 yılıydı.
Temmuz ayında TBMM'de kabul edilen ve cumhurbaşkanı tarafından onaylanarak yürürlüğe giren torba yasanın bazı maddeleri muhalefet tarafından Anayasa Mahkemesi'ne taşınmıştı.
Yasanın iptali istenen maddelerinden birisi de araç sahiplerinden ikinci kez Motorlu Taşıtlar Vergisi alınmasını öngörüyordu.
Yüksek Mahkeme 2003/86 sayılı kararında, ek MTV ödeme mecburiyetinin, 'anayasanın 2'nci, 10'uncu ve 73'üncü maddelerine aykırı' olduğu sonucuna vararak, söz konusu düzenlemenin yürürlüğünün durdurulmasına ve iptaline karar verdi.
Ve aradan 20 yıl geçti. Bu kez Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin hemen ardından ekonominin başına geçirilen Mehmet Şimşek ve ekibi, araç sahipleri başta olmak üzere, toplumun büyük bir kesiminin tepki duyduğu 'ek MTV' kararını uygulamaya koydular.
Bilindiği üzere MTV, her yıl araç sahiplerinden yarısı ocak, diğer yarısı ise temmuz ayında tahsil ediliyor. Yeni hükümetin ek MTV kararı ile birlikte 38 milyar TL’lik tahsilat hedefi 71.2 milyar TL’ye çıkarıldı. Yani 32.6 milyar TL’lik ek tahsilat beklentisi oluştu.
Bu tutarın ağustos ve kasım olmak üzere iki eşit taksitte ödeneceği düşünüldüğünde ortaya 16.3 milyar TL gibi bir tutar çıkıyordu.
Ancak ek verginin toplanması süreci pek de hükümetin beklediği gibi gelişmedi. Ağustos verilerine göre 10 araç sahibinden 7’si Anayasa Mahkemesi'nin kararını beklemeyi tercih ettiği için Ek MTV'yi ödemedi.
İlk taksidinin son ödeme tarihi 6 Eylül 2023’e kadar uzatılmış olsa da ağustos sonu itibarıyla hedeflenen 16.3 milyar TL’lik tahsilatın yalnızca 3.4 milyar TL’si gerçekleşmiş, tahsilat oranı da yüzde 20.8 seviyesinde kalmıştı.
Araç sahiplerinin ek MTV'yi ödemelerindeki gecikmenin en temel sebebi konunun AYM’ye taşınması ve buradan dönerek iptal edileceği beklentisiydi. AYM’deki iptal davası süreci araç sahiplerini “bekle gör” pozisyonuna itmişti.
Ama sonuç böyle olmadı. Yüksek Mahkeme dün kararını açıkladı ve 'ek MTV'nin iptal edilmesi talebini', "oy birliği" ile reddetti.
Yüksek mahkeme 2003 yılında ek MT ödemesi ile ilgili hükümet kararını reddetmesine rağmen 20 yıl sonra bu kez neden ek MTV talebine yeşil ışık yakmıştı?
Bunun temel nedeninin, hükümetin ek MTV talebine dayanak olarak gösterdiği "6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinin yarattığı telafinin giderilmesi" gerekçesi olduğunu düşünüyorum.
Çünkü Anayasa Mahkemesi ek vergi düzenlemelerinde genellikle doğal afetler, savaş ve seferberlik, siyasi, ekonomik krizler dışında, ek vergi taleplerine sıcak bakmıyor ve reddediyor.
Ancak son kararda '6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinin yarattığı ekonomik tahribatın giderilmesi' gerekçesinin, AYM üyelerinin 'oybirliği ile ek MTV kararını onaylamalarında etkili olduğunu düşünüyorum.
Anayasa Mahkemesi'nin son kararını teknik olarak böyle değerlendirmekle beraber, siyasi bir tarafı bulunduğunu da düşünmüyor değilim.
Öyle görünüyor ki, 20 ay süresince uygulanan uyduruk bir faiz politikası yüzünden tepataklak olan ekonomiyi, 'rasyonel bir zemine dönmeliyiz' diyerek 'ortodoks ekonomi modeli'ne çeviren ve bunun için 'faiz artırımları'yla ekonomide bir miktar olumlu rüzgarların esmesine olanak sağlayan Mehmet Şimşek ve ekibine Anayasa Mahkemesi’nden de 'yeşil ışık' yanmış durumda.
Yani Yüksek Mahkeme, Mehmet Şimşek ve ekibine, kamuoyundan gelecek tepkileri bile göğüslemeyi de göze alarak, çok önemli bir 'açık çek' vermiş durumda.
Biz mi; yani araç sahipleri, vergi mükellefi köleler yani. Israrla bekledik ama umduğumuz dağlara karlar yağdı. El mahkum, bu yıl iki kez MTV ödeyeceğiz! Bütün krizlerin faturası bize kesiliyor nasıl olsa!